my life

my life

Wednesday, June 8, 2016

Tips Apply Loan Untuk Rumah

1st story tahun 2016 ni saya nak share tips untuk beli rumah. Ia berdasarkan pengalaman saya yang buat permohonan untuk beli rumah atas nama suami saya. macam2 perkara kena buat. memang sangat2 mencabar la bagi saya. kalau korang nak beli rumah, ini info2 penting yang boleh korang follow:-

1. Pastikan duit dalam bank di bank-in secara CHEQUE dan bukan Cash. macam husband saya ni, gaji bulanan secara cash. kerja ngn family je kan? so bank xberape nk lepaskan. disebabkan tu, terpaksa saya minta adik (merangkap pengurus kewangan kedai ayah tu) untuk beri gaji kepada husband saya melalui Cheque. Transaksi sekurang-kurangnya lebih 6 bulan.

2. sekiranya ada komitment ape-ape, better settlekan dulu. komitment yang diambil kira oleh bank adalah 60% daripada gaji sahaja. Tapi kalau korg kerja kategori profesional macam Doktor tu, boleh apply sampai 80% daripada gaji.. wahh.. daebak!! hutang sampai ke tua ler gayanya.. hihi.. contoh pengiraan adalah mcm ni (lebih kurang jela ni):-
           
Gaji         :   RM 5000 x  60%  = 3000 (ini komitment bulanan yang boleh)

(tolak)  Kereta      :                   =   500
                                                                  2500 (baki yg boleh buat utk loan rumah)

Loan rumah utk RM2500 ni boleh utj rumah harga 500k ke atas. kalau rasa xnak umah mahal2 sgt, boleh la beli umah murah2 je. pastu wat deco ala-ala hotel gitu.. ok jugak tu sebab xdela pening nk bayar mahal bulan2..

3. Klu rumah mahal2 ni bank susah nk lepas loan unless kita ada register dalam LHDN dan kita salah sorg pembayar and kerja anda mmang dgn company yg mantop. Saya daftar juga LHDN husband disebabkan kesukaran yg amat sgt utk lepas loan. You know what? if lagi bnyk kita declare income kita, lg besar la loan kita boleh apply.. that is why ramai chinese senang buat loan. mereka xlari dari bayar income tax. itu juga tips dari Terrence agent condo di Puchong. Sebab dia la kami lulus loan. tapi malangnya kami xdpt beli condo dari beliau sebab xmampu dari segi gaji.. (*so sad)

4.  EPF pun kena ada jugak.. Tapi kalau berniaga sendiri, daftar kat SSM, buat akaun profit & loss sendiri dan bayar income tax. Lepas 2 tahun InsyaAllah senang lulus loan.

Lagi satu, sekiranya kita ada rumah yang dibeli sebelum ini dan kita sewakan, perlu ada aggrement bertulis siap ada stamping lagi.. ini penting sebab bank akan tgok aggrement sewa rumah. Bayaran rumah tu tidak akan dikira sebagai komitment tapi sebagai income. Entry pasal Aggrement Rumah / kedai boleh refer SINI ya?

Sekian tips simple saya. smoga beri manfaat kepada semua.. TQ
                   

1 comment: