my life

my life

Tuesday, April 8, 2014

Masalah Allergic Irdina

Since last Thursday kulit irdina naik ruam-ruam gatal.. Jumaat pagi tu saya bawa dia ke Klinik Kesihatan Taman Medan. Doctor said it was an allergy.. kesian irdina semalaman menggaru2.. Doktor xsuggest ubat coz irdina baru 10 months.. takut ada side effect pd dia.. she just gave calamine cream utk sapu seluruh badan.

Then, sabtu tu ruam2 masih xsurut.. malah makin naik lg.. so saya bawa lg irdina pukul 8.00am tu. (klinik kesihatan dh mulakan operasi pd hari sabtu) jumpa doktor dan doktor cakap perkara yg sama.. no drugs & medication for irdina.. ok.. saya patuh.. kali ni mereka beri calamine losyen pula.. sapu punya sapu, still x surut.. irdina sgt xselesa ngn keadaan dia.. saya buntu..

Last2 pd Sabtu sebelah malam tu, saya ke Hospital Assunta coz irdina langsung xleh nk tido & ruam2 tu dh mula membengkak.. saya jadi takut.. klu pegi PPUM (dulu dikenali sbg Hospital Universiti), lpas 3 jam register, baru boleh jumpa doktor.. so saya prefer private lg.. doktor beri injection in minimal dosage.. Merah2 tu dh surut..

Smlm (Monday) saya pergi Assunta Hospital lg skali utk jmpa pakar kanak2, Dr. Lim Suan Tin (Doktor ni saya pernah bawa jumpa masa Iffah sakit dulu).. Saya tanya berkenaan ubat utk baby bawah 1 tahun. saya tnya is it safe for babies? any side effect in the future? She said it is ok for a not long time usage.. So just amik utk 3 days je.. lpas tu jangan bagi ubat tu.. ok.. so hari ni (selasa) badan2 irdina xde merah2 lg.. arini last bg makan ubat utk irdina.. harap2 lepas ni ok.. xde merah2 dh.. Cian anak ibu nie :-(
Malam Sabtu masa ni tgah tunggu doktor

Saya xbg ubat even doktor suruh bg.. Saya pergi dptkan pengesahan Pakar Kanak2 dulu..

Close up!!
Tunggu ubat

Bill.. Quite ok harga dia.. RM 59.75 only (pakar + medication)
Suka sgt tu..
yeyyy.. saya dh sihat..


1 comment:

  1. Alooo... ciannya, baby. Merah2 ruam tue Myb, dia ada allergic mana2 food sis. Utk kepastian boleh buat check up darah dia.
    Saya ada share kisah seorang kakakni, anak dia gatal2 eczema. Then, dorang p buat allergic test. Boleh baca kisahnya kat sini : http://sakinahms.blogspot.my/2016/05/vitamin-apa-untuk-eczema-farees-pun-ada-eczema.html

    ReplyDelete